Ticker

6/recent/ticker-posts

Makam Tumenggung Tegalkalong di Dusun Gorowong Kelurahan Kotakaler Kecamatan Sumedang Utara.


Makam Tumenggung Tegalkalong berlokasi di Makam Umum Gorowong Tegalkalong yang masuk dari Gg. Kamasan Tegalkalong dan berlokasi di Kampung Gorowong kelurahan Kotakaler Kecamatan Sumedang Utara.






Ulasan Sejarah 
Aya sabaraha sejarah anu nerangkeun Palagan Jurit Peristiwa Penyerangan Masjid Tegalkalong diantara :

1. Buku Layang Darmaraja 
Dina jaman Pangeran Panembahan kira-kira poe 15 Nopember 1678, aya karusuhan sareng "Balad Kidul" titahan Pangeran Kidul anu diluluguan ku Cilikwidara jeung Tjakrajoeda, makana disebut balad Kidoel da lain titahan Sultan Ageng Tirtayasa Banten.

Cilikwidara ngagunakeun siasat nyaeta sawaktu diayakeun sembahyang lebaran di Mesjid Tegalkalong dina poe Jumaah, para prajurit eta nyerang ka Masigit urang nepi ka loba nu perlaya. Kitu deui deui loba paimahan harita anu didaruruk, ngan Paseban, Kabupatian jeung Masigit anu teu diduruk mah.

Semet harita para Bupati turunan Pangeran Panembahan nurunkeun carek sembahyang dina poe Jumaah amun lebaran. Jaman eta keneh aya aturan khusus dikumpulkeunna 40 jalma anu leber wawanen ti saban dsitrik dimana aya bancang pakewuh saperti peperangan dina kahirupanna eta jalma teh dibagi sawah carik ka sakur anu disebut PAMUK, lami-lami dijadikeun Wadana, tjamat jeung sajajabana anu ka koncara wawanenna jeung kakuatanna.

Tapi sapertosna aya aturan eta jaminan Wadana, Tjamat, jeung nu sanesna eta sawah tjarik teh digentos ku aturan nu lian, mun ayeuna mah gajih...


2. Buku Sejarah Karya R. A.A Natanagara tahun 1935
Prabu Geusan Ulun memiliki tiga orang istri. Yang pertama Nyi Mas Cukang Gedeng Waru, putri Sunan Pada. Kedua Ratu Harisbaya dari Cirebon, dan yang ketiga Nyi Mas Pasarean. Dari ketiga istrinya tersebut ia memiliki lima belas anak dan Pangeran Tumenggung Tegalkalong ini anak ke-14.

Tumenggung Tegalkalong yang berjasa besar ketika jaman Pangeran Panembahan diserang oleh balatentara Banten yang dipimpin oleh Cilikwidara ketika penyerangan Mesjid Tegalkalong kelurahan Talun Kecamatan Sumedang Utara.

Pangeran Tegalkalong atau Pangeran Tegalkalong, beliau adalah senapati pilihan ketika pangeran Panembahan menjabat kabupatian (tahun 1656 - 1708 M). Tumenggung Tegalkalong putra Bungsu Prabu Geusan Ulun yang meninggal ketika Peristiwa penyerangan di Mesjid Tegalkalong 15- 11-1678 ku Wadya Balad Cilikwidara sareng Cakrajoeda (Gagak Pranala).

Kita buka sedikit kisah tragis Idul Fitri dimana, Tumenggung Tegalkalong meninggal dunia dalam membela pangeran Pangeran Panembahan di Mesjid Tegalkalong Sumedang berdasarkan buku sejarah Sumedang karangan R.A Natanagara, taun 1935, dalam bahasa Sunda :

“Kacaritakeun Banten ngarurug kadua kalina, lain kalawan piwarangan Sultan Agung Tirtayasa ku anjeun, tapi kalawan piwarangan saderekna Pangeran Kidul. Ku sabab eta balad Banten nu dikirimkeun ka dua kalina teh disebut balad kidul ku Kompeni. Ieu teh babakuna urang Bali, Makasar, Bugis, nu ngadon buburuh demi kapalana Cilikwidara, dibantuan ku Cakrayuda, rajeun disebut Gagak Pranala.

Balad Bali teh ngalaman di Karawang, datangna ti Laut nya ti Darat. Balad Kompeni nu ngajaga di Basisir tangtu ngan saeutik, da laut diculkeun tea, jadi teu kuat ngayonan musuh. Rengse ti Karawang tuluy balad Banten teh ngepung Ciasem. 

Gegeden-gegeden di tanah Patalukan Pangeran Panembahan milu biluk ka musuh. Ngan sakeudeung Ciasem geus taluk ka musuh, bupatina R. Imbawangsa di bandang tuluy dikirimkeun ka Banten. Geus kitu musuh ngepung Pamanukan rada tagen oge, tapi tungtungna mah serah bongkokan deui bae.

Ayeuna musuh ngajugjug ka Sumedang, kabeneran harita teh geus deukeut ka Lebaran. Poe'an Lebaran, isuk-isuk keneh urang dayeuh Sumedang lalakina geus ngumpul di Masjid Tegalkalong rek shalat sunat Ied. Maranehanna pasrah ka Gusti Allah, tapi takdir tea teu benang dipungkir, kadar teu benang disinglar, poe eta keneh Sumedang didatangan musuh, datangna isuk-isuk keneh, waktu jelema-jelema  keur di Masjid.

Balad Banten dibantu ku Tumenggung Wiraangun-angun nu minantuan ka Tjakrajoeda. Tmg. Wira Angun-angun terang jalan-jalan nu biasa ka Dayeuh Sumedang, atuh gancang pisan musuh abusna ka dayeuh teh.

Maranehanna ngepung jalma nu keur sarembahyang di Masjid Tegalkalong, sanajan teu mawa pakarang noe dikepung teh ngalawan sabisa-bisa, tapi tiwas. Ieu kajadianna dina tanggal 15 Nopember 1678 di “MESJID TEGAL KALONG”. Urang Sumedang rea nu kasambut jurit (katiwasan), boh menak, boh rakyatna. Misalna wargina Pangeran Panembahan : Pangeran Tumenggung (Tmg. Tegalkalong)Jagasatru Aria Santapoera, SatjapatiR. DipaMas Alom jsb. Numut katerangan sepuh saleresna aya opat belas hulu jurit nu parupus wargina Pangeran Panembahan anu parupus dina palagan masjid Tegalkalong tehkitu deui rahayat sumedang harita seueur nu perlaya ku sabab dina kaayaan teu sayaga dibongohan tea. Numutkeun babon luluhur Hariang Buah Dua Nyimas Bayun salah sawios putrana Pangeran Rangga Gede anu ngarundaykeun ka Hariang Buah Dua pupus dina Palagan Tegalkalong oge.

Numut katerangan sejen ti para sepuh baheula, sebenerrna aya 14 belas hulu jurit, anu naas katiwasan ngababatang dina peristiwa penyerang Mesjid Tegalkalong eta. kitu deui rahayat sumedang harita seueur nu perlaya ku sabab dina kaayaan teu sayaga dibongohan tea.

Pangeran Panembahan mah salamet, tuluy lolos ti Sumedang. Dayeuh diduruk ku musuh ngan kabupaten jeung Paseban mah teu kabeleum. Jadi Sumedang kajabelna ku musuh teh lantaran dibongohan. Harita teh poe Jumaah, poena Lebaran jeung ninggang poe jumaahan.

Poe eta isuk-isuk di Tirtayasa Banten, Bupati nu di Bandang ka Banten teh nyaeta R. Imbawangsa, dipotong mastakana lantaran embung taluk, keukeuh rek bela pati ka Sumedang. R. Imbangwasa teh apan putrana Santowan Wira Kusuma, saderek Prabu Geusan Ulun (Rd. Angkawijaya), jadi wargi keneh ka Pangeran Panembahan. Sultan Agung Tirtayasa bendu ka bina-bina nepi miwarang nelasan Anjeunna. Mastakana diiangkeun ka Banten (Surasowan), dipake ngiring Sultan Haji putra Sultan Agung ka Masigit. geus kitu kakara dipendem, jadi pangna urang Sumedang Cadu lebaran poe Jumaah teh, lantaran eta deuih

Pangeran Panembahan angkat salunta-lunta di Pagunungan, kompeni nulunganana tamba heunteu saenyana, sakitu sosobatan. Bener rea tarekah mah geusan nulung Sumedang, buktina Kompeni geus marentah ka Kapten Harsinck jeung Jonker ngusir musuh ti Sumedang, marentah deui ka Kapten Couper jeung Jochen Michielez nulungan Sumedang ti laut jalanna, malah ieu mah engkena dibantu ku Kraeng Bisei, Raja Gowa nu dikandangkeun / ditahan di Betawi katut baladna urang Makasar, tapi lantaran di Jawa Wetan masih campuh jeung Troenadjoyo sarta beja nu ka tarima ku kompeni di pengperangan matak leutik hate, kapaksa kompeni mandeurikeun urusan di Priangan, ngadagoan beresna di Jawa Wetan. Ku sabab eta Kompeni marentah deui ka Kapten Hartsinck jeung Couper supaya ulah waka indit ka Sumedang, lantaran di Jawa Wetan masih perlu keneh make balad.

Sumedang dijabel ku Cilikwidara, ti Kompeni tea teu menang tulung. Musuh marentah sakawenang-wenang. Urang Sumedang rea nu menang hukum pati, najan kasalahanna teu sakumaha oge. Awewe nu dipiwarang mubus ka leuweung ku Pangeran Panembahan, rea nu memahan pati tinimbang daek dihina ku musuh mah. Ratus-ratus nu ditubles ku keris, nu sejen dibandang sarta diiangkeun ka Banten.

Cilikwidara dijadikeun wakil Sultan Banten di Sumedang, jujulukna "Ngabei Satjaparana", demi patihna Tmg. Wiraangun-angun katelahna "Aria Satjadiradja".

Lain ka urang Sumedang wae Tjilikwidara nu galak teh, ka baladna oge kitu bae, ku sabab eta rea ponggawa nu nonggongan ka manehna, malahan Tjakrajoeda oge ngamusuhan, geus kitu kabur jeung mitohana Tmg. Wiraangun-angun ka Karawang. Jadi lila-lila mah Cilikwidara teh rea musuhna, deui puseurna kawas-kawasna bae Galunggung di Tasikmalaya (Soekapoera). 

Pangeran Panembahan diaraku ku Demang Galunggung R. Satjakoesoema jeung ku Tmg. Parakanmuncang Tanoebaya, anjeuna dijadikeun kepalana.

Pangeran Panembahan ngarurug ka Sumedang. Sanadjan kurang parabot jeung teu biasa perang, teu burung bisa ngelehkeun balad Cilikwidara, sarta Sumedang bisa kajabel deui ku Pangeran Panembahan. Urang Bali kabur ti Sumedang. Ieu kajadian kira-kira bulan Mei 1679 kapernahkeunna. Tapi teu lila meunangna kira-kira heuleut 14 poe ti harita Cilikwidara datang deui ka Sumedang nya kajabel deui ku Cilikwidara jeung wadya baladna. Pangeran Panembahan ngaloloskeun diri deui ka ka beulah kaler ngaliwatan pagunungan, nya sumping ka Indramayu. Di dinya anjeunna ditahan atawa dikandangkeun ku Kompeni.

Sanggeus ditinggalkeun ku Pangeran Panembahan mah, abdi-abdi di Priangan bingung nu aya. Taya petana bisa meunang pitulung ti Mataram atawa Kompeni. Duanana ripuh ku ngayonan Trunodjojo oge.

Kapala-kapala di Priangan miris ku Banten, ku sabab eta maranehanna serah bongkokan ka Sultan Ageng Tirtayasa misalna : Bandung, Turugagung, Limbangan, Timbanganten, Soedalarang, Tjijati, Darmaraja, Pawenang, Soekawayana, Tjipeujeuh, Radjapolah, Panembong, Soejti, Soekapoera, Marabaya, Indihiang, Panarajang, Parung, Karang, Tjihaoer, Pageding (di Soekapoera), cindekna benang disebut sa Priangan harita taluk ka Banten.

Kitu kaayaanna di Sumedang jeung di Priangan dina awal taun 1679 sarta teu aya robahna nepi ka kira-kira beak taun 1680. Pangeran Panembahan di kendangkeun di Indramayu, anjeunna teu tiasa ninggal Cilikwidara ngaradja dewek di Sumedang teh, kitu deui Kompeni ta ya hojahna di Pasundan, baladna dipake merangan Trunodjoyo. Katurug-turug lantaran milu campur ka Mataram jeung Priangan, Banten oge ngamusuhan.

Ganjangna carita di Jawa Kulon ta can beres, batawi jeung Banten pabentar, ku kitu kaharti, lantaran Betawi anu dikuasi ku Kompeni teh musuhna Banten, boh tina perkara politik, boh tina perkara dagang. Lantaran kontra jeung Mataram, Kompeni teh beuki maju bae dagangna di Hindia, tangtu pisan Banten  teu ngeunaheun mah, sabab di jaman harita Banten teh nagara dagang nu panggedena di Jawa Kulon, kusabab eta Banten satekah polah arek nyieuhkeun musuhna di Batawi.

Sajaba teu rapih jeung Kompeni, di kasultanan Banten sorangan geus teu beres Sultan Ageng Tirtayasa pabentar paham jeung putrana Sultan Haji tea. Ari Sultan Ageng Tirtayasa kudu merangan Kumpeni, ari Sultan Haji kudu badami jeung Kumpeni. Anu biluk ka Sultan Agung nyaeta kapala-kapalana, Ponggawa Aria Monjaya, Pangeran Kidul, Pangeran Poerabaya, Pangeran Lor, Ratoe Bagoesjaya, Syek Yusuf, jeung Kiayai Gede. Golongan Sultan Haji resepeun ka Kompeni, ku sabab eta sosobatan jeung kompeni. Kitu lantaranna nu matak kasultanan Banten teu beres harita teh. Ku sabab kitu, Banten teh teu bisa keneh ngarugikeun ka Batawi, sarta masih bisa marentah keneh di Priangan. Satungtung Trunodjoyo ungggul keneh mah perangna, Kompeni nyabar-nyabar maneh bae, tapi sanggeus musuh ka deseh, kakarara nembongkeun kakuatanna. Atuh lir seuneu nyandang injuk pikeun kaum Sultan Ageng Tirtayasa mah, anjeunna nantang ka Batawi tapi teu jadi kawasna bae ku pangaruhna Sultan Haji nu nu hayang ngalindih rama di Kasultanan Banten. Sultan Ageng Tirtayasa ngelehan anjeun, sanggeus masrahkeun kasultanan ka Sultan Haji putrana, anjeunna ngabagawan di Tirtayasa. 

Nu pangheula dipaju ku Sultan Haji nyaeta badami jeung kumpeni di Batawi, babakuna nyieun surat perjanjian sosobatan jeung kumpeni anu dijieun taun 1659, sanajan eta babadamian ta can cukup tapi geus matak suka kumpeni, sabab buktina Banten jeung Batawi anu dikuasai ku Kumpeni heunteu mumusuhan deui.

Jaba ti eta kasultanan Banten moal pipilueun deui kana perkara Cirebon jeung Sumedang. Kusabab eta Cilikwidara dititah mulang ka Banten ku Sultan Hadji. Bulan September - Oktober 1680, Cilikwidara kudu ninggalkeun Sumedang. Barang-barang beunang ngarampas ti musuhna dirampas deui sarta lamun hayang salamet kudu terus ka Banten, lamun teu kitu Sultan Haji teu nanggung kana Jiwana.

Dua taun lilana Sumedang dicicingan ku Balad Banten nu kacida ngarusakna, Pangeran Panembahan nu dikendangkeun di Cirebon, menta ijin ka Kumpeni rek mulih deui ka Sumedang. Pangeran Panembahan mulih dianteurkeun ku Kapten Jochen Michielsz sarta tuluy marentah deui di Sumedang, ieu kajadian dina awal 1681.

Dayeuh nu dirusak ku musuh dihadean deui ku Pangeran Panembahan, Kapubaten dipindahkeun ka Kabupaten ayeuna. 

Dina eta keneh (1681) Cirebon masrahkeun ka Kumpeni. Di Banten Sultan Ageng marentah deui der perang jeung kumpeni di Batawi. Tapi saeunyana mah nu perang teh wadya balad Sultan Ageng Tirtayasa jeung Wadya balad putrana Sultan Haji. Sultan Haji masrahkeun anjeun ka Kumpeni. Ahir taun 1683 Sultan Ageng Tirtayasa ditangkep, tuluy dikandangkeun ka Batawi. Awal taun 1684 (21/4/1684), diayakeun deui perjanjian antara Banten jeung Batawi. Perang Dagang eureun, Kumpeni nu meunang sarta Banten tunduk.

Sabot peperangan Banten jeung Batawi, Sumedang tetep satia saperti daerah patalukan sejen ka Kumpeni, padahal saeunyana mah Sumedang teu kaasup kana tanah nu dibikeun ku Mataram ka Kumpeni di Batawi, numutkeun surat perjanjian tanggal 19-20 Oktober 1677.

Sanggeus perang Banten eureun, kakara Kompeni ngurus nagara sorangan. Kalawan asmana pamarentah Batawi Jacob Couper ngabisluitan ka kapala-kapala di Priangan nu disebut di handap ieu (15/11/1684), nyaeta :
1. Pangeran Panembahan lungguhna 1015 Umpi, 185 Umpi di Tanjungpura, Bobos, Tjileungsir, Golobagillong (?), Tjiasem jeung Tjipinang.
2. Demang Timbananten, 1125 Umpi.
3. Tumenggung Sukapura 1125 Umpi.
4. Tumenggung Parakanmuncangm 1076 Umpi,
5. Gubernur Imbanagara  708 Umpi,
6. Gubernur Kawasen 605 Umpi,
7. Lurah Bojonglopang 20 Umpi jeung 10 Desa,

Jadi tetela Kompeni teh ngan ngan ngurus wewengkon luaran tanah anu dipasrahkeun ku Susuhunan Mataram. Ceuk Mataram majar Sumedang, Parakan Muncang, Sukapura malahan Bandungoge ka bawah ku Mataram. Tapi Kompeni ngabilibiran ka Para Bupati supaya ulah nurut ka Pamarentah Mataram. Ka Sumedang kieu pok-pokna Kompeni teh dina bulan Maret 1686 :
"...........Yen Pangeran  ta ya halanganna kumureb kana Pamarentah Mataram, tapi kudu bebeja heula sarta kalawan idin ti Kompeni"

Antara 17/4  jeung 15/5/1686 Kompeni ngawawar yen Bupati di Priangan teu ka parentah kunu sejen iwal ti ku Kompeni.

Dina Bisluit 5/12/1704, akte nu diangkat ku Jacob Couper (1684) diganti ku Bisluit pamarentah opisil, patali jeung eta :
1. Rd. Wangsatanoe Pamanukan, diangkat Bupati, saderekna R. Dipakoesoema dijadikeun Bupati Pamanukan Girang, Pagaden dibawah ku Bupati Pamanukan.
2. Ngabehi Wiranagara jadi Bupati Bojonglopang (Galuh)
3. Wangsamanggala jadi Kepala Bojonglopang (Galuh)
4. R. Anggadiredja putra cikal Dalem Timbanganten Soeargi jadi Bupati Bandung titelna Demang Timbanganten.

Pangeran Panembahan Sumedang masih keneh palay keneh janten Bupati Wadana di tanah Sunda, kalawan asmana Kumpeni, buktina dina serat ti Pangeran Panembahan tanggal 31/1/1691 anjeuna mundut kieu ka G.G Johannes Camphuis.
1. Mundut supaya Ciasem jeung Pamnukan nyaeta tanah pangwaris dipaparinkeun deui ka Pangeran Panembahan. Karawang jeung Indramayu nu harita geus diparentah ku Kompeni, benteng Tanjunpura, Cirebon jeung Indramayu (eta tanah dipundut deui ku Pangeran Panembahan).
2. Mundut marentah deui kapala-kapala di Priangan, reana 44 nyaeta 28 Kandaga Lente, jeung 16 Umbul nu baheula ngawula ka luluhur Sumedang, Eta Kapala tempat di Bandung, Parakanmuncang jeung Sukapura (Disebutan ngaranna jeung tempatna matuhna eta kapala-kapala teh dina Surat).

Dina jawabanana eta surat kaciri kumaha patalina harita Kompeni jeung Pangeran Panembahan teh, panuhunna ditolak ku Kompeni..


Penutup
Pangeran Tumenggung (Penj. Tumenggung Tegalkalong), Jagasatru Aria Santapoera, Sacapati, R. Dipa, Mas Alom dan yang lain (14 belas hulu jurit) dan juga rayat, yang nahas meninggal  dalam peristiwa penyerangan Mesjid Tegalkalong, dan berjasa karena menyelamatkan Pangeran Panembahan dari kepungan musuh.

Tak terasa air mataku mengalir dipipi sewaktu tawassul di makamnya, karena melihat kondisi makamnya dan makam-makam lainnya yang gugur pada peristiwa penyerangan di Hari Idul Fitri di Mesjid Tegalkalong yang memprihatinkan tak terawat, sewaktu saya, mengekplorasi makam Tumenggung Tegalkalong. Kalau tak beliua dan senapati yang lainnya mungkin generasi dari Pangeran Panembahan berikutnya, tergantikan.


Allah SWT berfirman dalam Alquran Surah Al-Baqarah ayat 154 berbunyi: "Wa la taqulu liman yuqtalu fi sabilillahi amwatun. Bal ahya-un walakin la tasy’urun." Yang artinya: “Dan janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang gugur di jalan Allah (bahwa mereka itu) mati, karena (sebenarnya) mereka itu hidup tetapi engkau tidak menyadarinya.”

Dalam kitab Ma’rifah As-Shahabah karya Ibnu Mandah diriwayatkan darii jalur As-Suddi kecil, dari Kalbi, dari Abu Salih, dan dari Ibnu Abbas bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Tamim bin Al-Humam terbunuh ketika Perang Badar, maka padanya dan selainnya turunlah firman Allah (Surah Al-Baqarah ayat 159).”

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan sebuah hadis dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda :

الشُّهَدَاءُ خَمْسَةٌ الْمَطْعُونُ وَالْمَبْطُونُ وَالْغَرِيقُ وَصَاحِبُ الْهَدْمِ وَالشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ

"Syuhada (orang-orang yang mati syahid) itu ada lima, 'orang mati karena terkena penyakit tha'un (lepra), orang yang meninggal karena sakit perut, orang yang mati tenggelam, orang yang tertimpa bangunan rumah atau tembok; dan orang yang gugur di jalan Allah."

Dalam riwayat lain, dari Jabir bin 'Utaik, Rasulullah SAW bersabda :
"Syahid ada tujuh macam selain gugur (terbunuh) di jalan Allah; orang yang mati karena penyakit lepra adalah syahid. Orang yang mati tenggelam adalah syahid. Orang yang mati karena penyakit perut adalah syahid. Orang yang mati terbakar adalah syahid. Orang yang mati karena tertimpa bangunan atau tembok adalah syahid. Wanita yang gugur di saat melahirkan (nifas)". (HR. Imam Thabrani)

Nabi juga menyebutkan dalam hadisnya, "Siapa saja yang mati karena terlempar dari kendaraannya, ia adalah syahid. Siapa saja yang mati karena jatuh dari puncak gunung, atau dimangsa binatang buas, atau tenggelam di laut, maka ia syahid di sisi Allah Ta'ala". (HR. Imam Thabarani).

Sementara Imam Abu Dawud mengetengahkan sebuah hadis Nabi: "Siapa saja yang terbunuh karena mempertahankan hartanya, maka ia mati syahid. Siapa saja yang terbunuh karena membela keluarganya, nyawanya, atau agamanya, maka ia mati syahid." (HR. Abu Dawud)

Imam An-Nasai juga mengetengahkan hadis shahih dari Suwaid bin Muqarrin, bahwa Nabi SAW bersabda: "Siapa yang terbunuh karena tidak ingin dizalimi, maka ia adalah syahid." (HR. An-Nasai)

Dalam Sahih Muslim juga diriwayatkan sebuah hadis, Rasulullah bertanya :

مَا تَعُدُّوْنَ الشَّهِيْدَ فِيْكُمْ؟ قَالُوْا: يَا رَسُوْلَ اللهِ، مَنْ قُتِلَ فِي سَبِيْلِ اللهِ فَهُوَ شَهِيْدٌ. قَالَ: إِنَّ شُهَدَاءَ أُمَّتِي إِذًا لَقَلِيْلٌ. قَالُوْا: فَمَنْ هُمْ يَا رَسُوْلَ اللهِ؟ قَالَ: مَنْ قُتِلَ فِي سَبِيْلِ اللهِ فَهُوَ شَهِيْدٌ, وَمَنْ مَاتَ فِي سَبِيْلِ اللهِ فَهُوَ شَهِيْدٌ، وَمَنْ مَاتَ فيِ الطَّاعُوْنَ فَهُوَ شَهِيْدٌ، وَمَنْ مَاتَ فِي الْبَطْنِ فَهُوَ شَهِيْدٌ، وَالْغَرِيْقُ شَهِيْدٌ

"Siapa yang terhitung syahid menurut anggapan kalian?" Mereka menjawab, "Wahai Rasulullah, siapa yang terbunuh di jalan Allah maka ia syahid." Beliau menanggapi, "Kalau begitu, syuhada dari kalangan umatku hanya sedikit." "Bila demikian, siapakah mereka yang dikatakan mati syahid, wahai Rasulullah?" tanya para sahabat. Beliau menjawab, "Siapa yang terbunuh di jalan Allah maka ia syahid, siapa yang meninggal di jalan Allah maka ia syahid, siapa yang meninggal karena penyakit tha'un maka ia syahid, siapa yang meninggal karena penyakit perut maka ia syahid, dan siapa yang tenggelam ia syahid."

Imam Muslim juga menuturkan sebuah hadits dari Anas bin Malik RA bahwa Rasulullah bersabda: "Siapa saja yang bersungguh-sungguh ingin mendapatkan syahid, maka ia akan diberikan pahala (syahid), meskipun ia tidak mendapatkannya." (HR. Imam Muslim)

Demikian golongan orang-orang yang wafat dalam keadaa syahid menurut hadis Rasulullah SAW. Semoga kita termasuk di dalamnya. 

Aamiin Allahumma Aamin.


Silsilah Pangeran Tumenggung (Tumenggung Tegalkalong)
Nasab (Silsilah) ke Prabu Siliwangi III (Prabu Sribaduga Jaya Dewata)
1. Raden Pamanah Rasa atau Sribaduga Jaya Dewata alias Prabu Siliwangi II (1482 - 1521 M) memperistri Ratu Ratnasih atau Nyi Rajamantri putri  Prabu Tirta Kusuma / Sunan Patuakan dari istrinya Ratu Nurcahya, berputra :
2. Rd. Meumeut, menikah dengan Nyimas Mala Rokaya berputra :
3. Sunan Pada (Rd. Hasata), menikah dengan Nyimas Aishah berputra :
4. Ratu Cukang Waru (Imas Sari Hatin) menikah dengan Prabu Geusan Ulun Koesoemahdinata II (Rd. Angkawijaya).


Nasab (silsilah) ke Pangeran Santri dan Ratu Pucuk Umun Sumedag (Ratu Inten Dewata)
Generasi ke-1
1. Pangeran Santri / Rd. Sholih  / Ki Gedeng Sumedang (Koesoemahdinata  I) menikah dengan NM. Ratu Inten Dewata atau NM. Ratu Satyasih (Ratu Pucuk Umun Sumedang), berputra :
1.1 Prabu Geusan Ulun (Rd. Angka Wijaya)
1.2 Demang Rangga Dadji  
1.3 Deman Watang 
1.4 Santoan Wirakusumah
1.5 Santoan Tjikeroeh 
1.6 Santoan Awi Loear 

Generasi ke-2
1.1 Pangeran Geusan Ulun / Rd. Angkawijaya  (Koesoemahdinata II) menikah dengan NM. Cukang Gedeng Waru / Nyimas Cukang Gedeng Waru / Nyimas Sari Hatin, putranya Sunan Aria Pada (Rd. Hasata), berputra : 
1.1.1 Pangeran Rangga Gede (Koesoemahdinata IV)
1.1.2 Rd. Aria Wiraradja I 
1.1.3 Kiai Kadu Rangga Gede 
1.1.4 Kiai Rangga Patra Kelana 
1.1.5 Kiai Aria Rangga Pati 
1.1.6 Kiai Ngabehi Watang 
1.1.7 NM. Demang Cipaku
1.1.8 NM. Ngabehi Martayuda 
1.1.9 NM. Rangga Wiratama 
1.1.10 Rd. Rangga Nitinagara atau Dalem Rangga Nitinagara 
1.1.11 NM. Rangga Pamade 
1.1.12 NM. Dipati Ukur

1.1 Pangeran Geusan Ulun / Rd. Angkawijaya (Koesoemahdinata II) menikah dengan Harisbaya puteri asal pajang putra Pangeran Adipati Katawengan keluarga Raja Sampang Madura.
1.1.13 Pangeran Soeriadiwangsa (Rangga Gempol)
1.1.14 Pangeran Tumenggung Tegal Kalong 

1.1 Pangeran Geusan Ulun / Rd. Angkawijaya (Koesoemahdinata II) menikah Nyimas Pasarean, putra Sunan Munding Saringsingan (Asal Pajajaran)
1.1.15 Kiai Demang Cipaku

Generasi ke-3
1.1.14 Pangeran Tumenggung Tegal Kalong, berputra :
1.1.14.1 NR. Nyi Raden Radja Koesoemah

---------------
Ditulis oleh : Dedi E Kusmayadi Somaatmadja, team PSB Kecamatan Sumedang Utara Bidang Sejarah dan Situs Makam Karuhun

Posting Komentar

0 Komentar